MediaXim: Reclame-investeringen 2013 Q1 – 2012 Q1

FacebookTwitterLinkedIn

Het bijgevoegd document bevat een overzicht van de reclame-investeringen 2013 Q1 – 2012 Q1 op nationaal vlak en met een opdeling tussen Noord en Zuid.

 

Uit de AdQlik-page van MediaXim MDB lezen we dat de reclame-investeringen in het eerste kwartaal van 2013 met 4,45% gedaald zijn ten opzichte van eerste kwartaal vorig jaar (814.329.026,62 € tegenover 852.243.666,40 €). Op nationaal vlak gaan alleen Cinema (+42,13%) en Nationale Televisie (+1,64%) vooruit. Alle andere mediavormen kennen een daling met Internet; (-11,62%) en Magazines (-9,52%) als uitschieters. Gratis Pers (-45,44%) wordt deze keer niet besproken aangezien de cijfers van Vlan voor de maand maart niet werden meegerekend en, Rondom en Proximag nog in een testfase zitten. Dit verklaart ook de uitzonderlijke daling.

 

Bij een vergelijking tussen Noord en Zuid blijkt dat het Noorden (-3,98%) en het Zuiden (-5,16%) een verlies optekenen. Dit verlies wordt nog wat beperkt doordat in het Noorden Nationale Televisie (+2,99%) er lichtjes op vooruit gaat. Voor het Zuiden is het verlies iets groter aangezien Nationale Televisie
(-0,74%) hier geen vooruitgang boekt en de lichte stijging bij de Dagbladen (+1,13%) de daling in de andere mediumtypes te weinig kan compenseren. In beide landsdelen kent Cinema positieve cijfers.